Klik hier voor persoonlijke info Pijltje

Portfolio Interactieontwerp.

Exploratie

Introductie

Ik heb het artikel van Kim et al.(2003) gekozen als wetenschappelijke literatuur over oproepen van emoties. In dit artikel wordt er onderzoek gedaan naar verschillende emoties die opgeroepen kunnen worden door verschillende homepagina’s voor te leggen. Door een team van experts zijn deze ontwikkeld en vervolgens getest op mensen. Uit dit onderzoek bleek dat er 13 verschillende emotionele dimensies zijn en al deze emoties hebben verschillende eigenschappen. In mijn marktplaats ontwerp heb ik de emotionele dimensie popular gebruikt. Deze dimensie heeft als kenmerk herkenbaarheid en dit wilde ik graag terug laten komen in mijn ontwerp, omdat marktplaats een heel herkenbare lay-out heeft. Zo wordt de typische oranje navigatiebalk met blauwe tekst van marktplaats altijd met hun geassocieerd. Ik heb dit zoveel mogelijk in mijn marktplaats ontwerpen terug laten komen.


Bron "pride in achievement":
Kim, J., Lee, J., Choi, D., Designing emotionally evocative homepages:an empiricalstudy of the quantitative relations between design factors and emotional dimensions, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1071581903001320, 27 juni 2003.


Vernieuwende websites

De opdracht van week 3 was om op zoek te gaan naar vernieuwende websites. Dit zijn websites die van de traditionele websites afwijken door een vorm van interactie of aparte content.


De eerste site is Lifehacker omdat deze site tips en tricks geeft over het dagelijkse leven om bijvoorbeeld geld te besparen of om beter over te komen bij een sollicitatiegesprek. Het is niet een site gewijd aan één onderwerp, maar een bijdrage van vele auteurs met tips om je leven makkelijker te maken. Ook kunnen gebruikers reageren op de artikelen en eventueel aanvullingen geven op het artikel waardoor de interactie tussen de gebruikers soms nog betere ideeën oplevert dan dat de auteur(s) voorgedragen hadden.


De tweede site die ik vernieuwend vind is IKnowEverything. Het is bedoeld als site om dronkenschap achter het stuur te voorkomen en het uberhaupt drinken van alcohol als je daar nog niet de gerechtigde leeftijd voor hebt. Ik vind deze site vernieuwend omdat je op een interactieve manier met filmpjes en weetjes de nadelen van alcoholgebruik te weten komt. Omdat de site niet opdringerig is maar op een speelse en subtiele manier de nadelen naar voren brengt neem je het beter op dan wanneer iemand gewoon roept dat iets niet mag of niet goed is voor je.